روشن نشدن جاروبرقی :

روشن نشدن جاروبرقی

روشن نشدن جاروبرقی 

جاروبرقی  جز مهمترین وسایل برقی در منزل است که نقش اصلی را در تمیز کردن خانه برعهده دارد. این وسیله برقی نیز ممکن است مانند هر وسیله برقی دیگر به مرور و با گذشت زمان دچار خرابی شود. از مشکلات اصلی و رایج در جاروبرقی روشن نشدن است. دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد که باید آن ها را شناسایی کنید تا از بروز مشکل جدی در دستگاه جلوگیری کنید.

ما در این مقاله چند دلیل را که منجر به روشن نشدن جاروبرقی میشود را برای شما عزیزان بررسی میکنیم.

علت های روشن نشدن جاروبرقی:

۱-وجود قطعی در قسمت سیم رابط جاروبرقی

ممکن است سیم جاروبرقی، دوشاخه برق، طول خود سیم و یا بخشی که به سیم جمع کن وصل می‌شود دارای قطعی باشد. باید با استفاده از وسیله‌ای به نام ولت متر، وجود قطعی در سیم را چک کنید و از رسیدن درست جریان برق به قسمت موتور جاروبرقی مطمئن شوید.

بدین منظور با متصل کردن سیم‌های رابط به هم می‌توانید با اهم متر درست بودن یا نبودن سیم رابط را چک کنید. برای بررسی وجود قطعی در قسمت سیم رابط راه دیگری نیز وجود دارد. شما می‌توانید با باز کردن درب جاروبرقی خود،  سیم دستگاه را به دوشاخه برق وصل کنید و وجود یا عدم وجود قطعی را در دستگاه بررسی کنید.

روشن نشدن جاروبرقی

۲-معیوب بودن سیم جمع کن جاروبرقی

در اکثر موارد این گونه دیده می‌شود که برق وارد سیم‌جمع‌کن شده ولی به سبب عدم اتصال شاخک‌های سیم جمع کن به حلقه‌های گردان قرقره، فاز یا نول و گاها هر دو وارد دستگاه نمی‌شوند،و در نتیجه جاروبرقی روشن نخواهد شد.

جهت رفع عیب کافی است شاخک‌ها را کمی به حالت عمودنزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آن‌ها قرار دهیم. در نتیجه این عمل حلقه‌های گردان برشاخک‌ها فشار وارد نموده و آن‌ها را به طرف پایین می‌راند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آن‌ها و حلقه‌های گردان را من بعد ایجاد خواهد نمود.

 

3-سوختن رله جاروبرقی

جاروبرقی هایی که دارای رله هستند تا زمانی که رله بسته نشود و کلید قدرت نیر متصل نشود، جاروبرقی روشن نخواهد شد. برای تست رله بهترین کاری که باید انجام دهید این است که به وسیله اهم متر سیم های متصل به کلید روی دسته جاروبرقی را بررسی کنید. در صورت سالم بودن کلید روی دسته باید خود رله را مورد آزمایش قرار دهید. ابتدا جاروبرقی را به برق متصل کرده و سپس با یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را ببندید. اگر دستگاه روشن نشد، عیب از رله نیست. اما در صورتی که جاروبرقی روشن شد سیم های رابط و رله یا ساختمان داخلی آن دچار آسیب شده است و باید آن ها را بررسی کنید.

 

4-خرابی کلید خاموش روشن

برای بررسی خرابی کلید باید با اهم متر کلید تست شود،در این حالت در صورتیکه کلید مشکلی نداشته باشد باید عقربه اهم متر در حالت روشن روی صفر و در حالت خاموش روی بی نهایت قرار بگیرد.

در غیر اینصورت باید کلید را تعمیر و به احتمال زیاد تعویض کنید.

روشن نشدن جاروبرقی سامسونگ

۵-خاموش شدن جاروبرقی در صورت داغ شدن ترموستات

در اغلب جاروبرقی ها ترموستاتی بر روی موتور تعبیه شده است تا در صورتی که میزان حرارت جاروبرقی زیاد شد بصورت اتوماتیک موتور را خاموش کند تا پس از خنک شدن دوباره راه اندازی شود. از این رو اگر در فواصل حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کار کردن جاروبرقی خاموش  شود این موضوع کاملا طبیعی و مرتبط با عملکرد صحیح ترموستات جاروبرقی می باشد.

اما گاهی ترموستات حساس می شود و در اصل قدرت خود را از دست می دهد. در این شرایط ممکن است با هر بار گرم شدن موتور ترموستات عمل کند و موتور را از کار بیاندازد. در نتیجه می توان با بررسی ترموستات موتور جاروبرقی اگر ایراد از آن بود با برطرف کردن عیب مشکل را حل کرد. برای این کار هم می توانید از یک ترموستات سالم برای چک کردن استفاده کنید و هم اینکه با اهم متر سلامت ترموستات را بررسی کنید.

 

6-فیلتر جاروبرقی

فیلترجاروبرقی  وظیفه هوا رسانی به موتور جاروبرقی را بر عهده دارد. اگر هوا رسانی در صورت کثیفی فیلتر درست انجام نشود موتور داغ کرده و سیستم ایمنی جاروبرقی فعال‌شده و باعث خاموش شدن ناگهانی و یک‌باره آن می‌شود. همیشه از تمیز بودن  فیلتر جاروبرقی اطمینان حاصل کنید.

 

7-قطع شدن مدار سری موتور

از دیگر علت های اصلی روشن نشدن جاروبرقی قطع شدن مدار سری. موتور می باشد اگر یکی از مدارهای سری موتور قطع شود جاروبرقی روشن نخواهد شد. برای مثال اگر یکی از فنرها و زغال مربوطه به کلکتور چسبیده نشود مدار سری موتور قطع است. اگر موتور را به صورت مستقل به برق متصل کردید اما روشن نشد، آن را از برق جدا کرده و به وسیله اهم متر ارتباط سایر اجزا را مورد بررسی قرار دهید. سپس در صورت بروز هرگونه مشکل آن را بررسی و آن را برطرف کنید.

۸- پرشدن کیسه جارو برقی

اگر خوش شانس باشید روشن نشدن جاروبرقی تان می تواند به علت پر شدن کیسه جاروبرقی باشد که با خالی کردن یا تعویض کیسه جاروبرقی مشکل برطرف شده و جارو روشن می شود و شما می توانید به کار خود ادامه دهید.

روشن نشدن جاروبرقی الجی

راه‌های افزایش عمر و کارایی جاروبرقی :

۱- از تا انتها کشیدن سیم جمع کن جاروبرقی سعی کنید همواره پرهیز کنید.

۲- اگر حس کردید هنگام استفاده صدای جاروبرقی تغییر می‌کند در اسرع وقت نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

۳- در صورت خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی پاکت، پلاتین‌های سیم جمع کن، سیم رابط جریان برق، ترموستات و زغال را بررسی کنید.

۴- همواره از پر نبودن پاکت جاروبرقی و تمیزی فیلترها مطمئن شوید.

۵- سالی یک‌بار حتماً قطعات موتور جاروبرقی را چک کنید.

کلام اخر

در صورت  نیاز شما عزیزان به متخصصین مجرب ، جهت تعمیر انواع لوازم الکترونیکی خود اعم از جاروبرقی ، پکیج ،تلویزیون، کولر گازی ،یخچال، ماشین لباسشویی،ماشن ظرفشویی و…. گروه متخصصین مستر تعمیر چی در هفت روز هفته و ۲۴ساعت شبانه روز اماده خدمت رسانی به شما عزیزان  در محل زندگی تان می باشند.

برای ارتباط با ما میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

شماره دفتر مرکزی:۰۲۱۶۵۵۰۰۹۳۰

یا با شماره موبایل های:۰۹۱۲۸۶۵۲۹۲۱،۰۹۳۹۹۵۱۱۶۸۷،۰۹۰۲۳۰۹۴۴۳۰،۰۹۰۲۲۳۰۹۴۴۲۰

تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.