آموزش تعمیر کولر گازی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آموزش تعمیر کولر گازی

آموزش تعمیر کولر گازی

آموزش تعمیر کولر گازی
آموزش تعمیر کولر گازی

کولر گازی یک دستگاه تهویه است که به دلیل کاربردها و مزایای بسیاری که دارد امروزه بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است و شاهد نصب آن در انواع ساختمان ها و خانه ها هستیم.

این دستگاه مانند دیگر لوازم عمر مفید دارد و قطعات آن با گذشت زمان خراب شده و نیاز به تعمیر پیدا می کنند. همچنین استفاده نامناسب از آن نیز معایبی را در کولر گازی ایجاد می کند. کولرهای گازی با گذشت زمان با مشکلاتی از قبیل خاموش شدن، آب دادن، خنک نکردن، تمام شدن گاز، نشتی و …. مواجه می شوند.

بنابراین یک متخصص کولر گازی باید بتواند این مشکلات را به خوبی عیب یابی و تعمیر نماید. یکی از بهترین روش ها برای آموزش تعمیرات کولر روش هایی است که برای شما عزیزان توضیح می دهیم.

***گروه متخصصین مستر تعمیرچی آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند***

انواع کولر گازی موجود در ایران

به طور کلی شش مدل کولر گازی در بازار وجود دارد که هر کدام  دارای ویژگی ها و قابلیت های فنی و امکاناتی متفاوتی هستند.

  1. کولر گازی اسپلیت
  2. کولر گازی ایستاده
  3. کولر گازی پرتابل
  4. کولر گازی کانالی
  5. کولر گازی سقفی
  6. کولر گازی پنجره ای
آموزش تعمیر کولر گازی
آموزش تعمیر کولر گازی

یک تعمیرکار کولر گازی پس از بررسی این دستگاه بایستی به سرعت علت بروز مشکل را شناسایی و بهترین کار را  برای تعمیر آن انجام دهد.

رفع مشکل آب دادن کولر گازی، رفع نشتی کولر گازی، شارژ گاز کولر گازی، با زو بسته کردن پنل، حل مشکل خاموش شدن کولر گازی، تعویض و تعمیر قطعات مکانیکی و الکترونیکی کولر گازی، تمیز کردن کولر گازی، شستشو کولر گازی، رفع مشکلات مربوط به برد کولر گازی برخی از مهم ترین مهارت هایی است که تعمیرکار کولر گازی بایستی تسلط کافی به انجام آن داشته باشد.

در این مقاله ، آموزش تعمیرات کولر گازی به طور کامل انواع مشکلات کولر گازی و نحوه رفع آنها آموزش داده می شود

علائم و نشانه های خرابی کولر گازی :

  • افت فشار

فشار پایین به معنای ضعف تبخیرکننده در تامین بخار لازم برای مکش کمپر سور می باشد و فشار بالا نشان دهنده ضعیف بودن کمپرسور در تامین شرایط مناسب برای مکش بخار تولید توسط اوپراتور است.

  • مشکلات موتور الکتریکی کمپرسور

کمپرسورهایی که برای سیستم های های تبرید کوچک به کار می روند معمولا تک فاز هستند و ممکن است دچار یکسری مشکلات الکتریکی از جمله در مقاومت شان شوند.

آموزش تعمیر کولر گازی
آموزش تعمیر کولر گازی

اجزای تشکیل دهنده کولر گازی

کولرهای گازی در دو حالت یک تکه و دو تکه طراحی و ساخته می شوند. در مدل های دو تکه دستگاه از دو یونیت جدا از هم که توسط لوله های توکار به هم متصل است تشکیل می شود، یونیت خارجی در خارج و یونیت داخلی در داخل ساختمان نصب می شود.در کولرهای گازی یک تکه ، تمامی قطعات در یک دستگاه می باشد و از آنجایی که در سمت داخل پنجره نصب می شود، قسمت بیرونی آن با هوای بیرون در ارتباط است.

اجزای پنل خارجی کولر گازی:کمپرسور، کندانسور، فن و شیر انبساط اجزای پنل داخلی کولر گازی: فن خنک کننده، اوپراتور، فیلتر هوا، لوله تخلیه، دریچه

لزوم سرویس کولر گازی بصورت مداوم

کولر گازی باید هر سال در ابتدای فصل و قبل از نصب و راه اندازی کولر گازی توسط سرویسکار مجاز کولر گازی سرویس شود. سرویس مداوم کولر گازی باعث بالا رفتن راندمان آن و کاهش خرابی کولر گازی اسپلیت می شود.

روند و مراحل سرویس کولر گازی

  1. قبل از سرویس در ابتدا دستگاه را خاموش کرده و اقدام به شستشو کندانسور آن با دستگاه کارواش مینمائیم.
  2. در هنگام سرویس کولر گازی با کارواش حتما دقت فرمائید تا به قسمتهای برقی کولر گازی آب آسیب وارد نکند.
  3. فشار کارواش برای سرویس کولر گازی باید طوری تنطیم شود تا به دستگاه و قطعات الکتریکی آن صدمه ای وارد نشود.
  4. بعد از شستشوی کندانسور اقدام به بازکردن و دراوردن  قاب کولر گازی و سرویس فیلترهای کولر گازی اسپیلت مینمائیم.
  5. فیلترهکولر گازی را حتما با آب و بدون مواد شوینده بشوییم زیرا امکان بو گرفتن فیلترها وجود دارد.
  6. بعد از اتمام مراحل شستشوی کولر گازی دستگاه را روی سرمایش روشن نموده و تست گاز کولر گازی اسپیلت را انجام میدهیم.
  7. مراحل بالا در سرویس سالیانه کولر گازی باید انجام شود تا سرویسکار از سلامت کولر گازی اطمینان پیدا کند.

بهترین زمان سرویس کولر گازی اسپلیت

برای سرویس کولر گازی مدت مشخصی معین نشده است زیرا سرویس کولر گازی به میزان مصرف کولر گازی بستگی دارد مثلا سرویس کولر گازی اتاق سرور هر ۶ ماه یکبار باید انجام شود ولی سرویس کولر گازی منازل معمولا سالی یکبار و نهایتا هر دو سال یکبار باید توسط مرکز مجاز سرویس کولر گازی انجام شود.

آموزش تعمیر کولر گازی
آموزش تعمیر کولر گازی

سوالات متداول در مورد تعمیر کولر گازی اسپلیت

۱) کولر گازی اسپلیت به خوبی خنک نمی کند:

یکی از مهمترین مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی اتفاق بیفتد، این است که به جای باد خنک، باد گرم از کولر خارج شود. این مسئله به ویژه در فصل تابستان می‌تواند بسیار اذیت کننده باشد.

علت ۱: مهم ترین دلیل  عدم خنک کنندگی اسپلیت، فیلترهای هوای کثیف است. اگر فیلتر کولر گازی کثیف شده و یا به دلیل گرد و غبار دچار مسدودی شده باشد، ممکن است مشکلات زیادی را برای دستگاه به وجود آورد. به عنوان مثال، این مشکل می‌تواند در کار صحیح ترموستات اختلال ایجاد کند. گرد و غبار موجود در فیلترهای کولر گازی، از عبور هوای خنک در داخل مجاری جلوگیری می‌کند. همچنین می‌تواند قسمت تبخیر کننده را منجمد کند، بنابراین مانع عبور هوای خنک می شود.

راه حل: توصیه می شود در صورت مسدودی فیلتر کولر گازی، آن را تمیز کرده و در غیر این صورت، با مستر تعمیر چی  تماس گرفته و برای تعویض فوری آن اقدام نمایید.

علت ۲: خرابی ترموستات

راه حل: همیشه به جای حالت «روشن»، ترموستات را روی حالت «Auto» قرار دهید.

علت ۳: کندانسور مسدود شده اجازه‌ی خنک کنندگی مناسب را به کولر گازی نمی‌دهد. ضایعات و گرد و خاک نیز می‌توانند انتقال حرارت را با مشکل مواجه کند.

راه حل: با از بین بردن ضایعات و خاک اطراف کندانسور، آن را تمیز کرده و به فضای آزاد و تمیز منتقل کنید. برای جلوگیری از هزینه‌های سنگین، جهت تعمیر کولر گازی و عملکرد بهتر دستگاه، سرویس کولر گازی را فراموش نکنید.

علت ۴: گاز برودتی یا همان مبرد

راه حل: شناسایی این مسئله با علائمی مانند صداهای جوشش یا حباب و یا ایجاد یخ در واحد بیرونی به سادگی امکان پذیر است. پس از شناسایی، برای رفع مشکل با متخصصین مستر تعمیرچی کولر گازی تماس حاصل فرمایید.

علت ۵: کمپرسور برودتی که جریان مبرد را بین تبخیر کننده و کندانسور کنترل می‌کند. در صورت آسیب دیدن کندانسور، دستگاه قادر به خنک کردن نخواهد بود.

راه حل: یک کمپرسور آسیب دیده نیاز به تعویض داشته و تنها یک سرویس‌کار کولر گازی می‌تواند این مشکل را برطرف نماید.

۲) چکه کردن آب از کولر گازی

چکه کردن قطرات آب نشان می‌دهد که دستگاه قادر به عملکرد درست نبوده و نیاز به تعمیر دارد.

علت ۱ : نصب نادرست: اگر لوله تخلیه به درستی نصب نشده باشد آب چکه می کند.

علت ۲: مسدود شدن لوله‌ی تخلیه:با مسدود شدن لوله‌ی تخلیه، امکان خروج آب از طریق آن وجود نداشته و در نتیجه از واحد اصلی دستگاه سرازیر می‌شود. با تمیز کردن منظم دستگاه می‌توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

علت ۳: آسیب دیدن مخزن تخلیه:در صورتی که این مخزن زنگ بزند و یا آسیب ببیند، دیگر قادر به جمع‌آوری آب نبوده و سبب نشت آب در دستگاه می‌شود.

علت ۴: افت فشار: با نشتی مبرد یا گاز، فشار داخل کولر گازی کم می‌شود. فشار کم، کویل‌های تبخیر کننده را مسدود کرده و منجر به نشت آب می‌شود.

علت ۵: گرفتگی فیلتر هوای کولر گازی : فیلترهای کولر گازی باید ماهانه از هر گونه گرفتگی، آلودگی و گرد و غبار پاک شوند.

۳) نشتی مبرد در کولر گازی اسپلیت

نشتی مبرد یکی از شایع ترین ایرادات است.

علت ۱: لرزش های دستگاه هنگام استفاده: یکی از علت های نشتی مبرد کولر گازی، لرزش هایی است که این دستگاه در طول کار کردن، ایجاد می شود.

راه حل: لرزش  دستگاه دو حالت دارد. یا به صورت عادی و همیشگی، این لرزش ها وجود دارد که کاری نمی توان کرد و مربوط به  کیفیت پایین کولر گازی باشد. در حالت دوم ممکن است لرزش بیش از حد حالت عادی باشد که در این صورت حتما باید توسط یک تکنسین کولر گازی با تجربه بررسی شود.

علت۲:اتصالات فرسوده: اتصالات مسی به مرور زمان مقاومت خود را از دست می دهند و خراب می شوند و دلیل دیگر خرابی کویل می تواند باشد.

راه حل: شما برای اینکار هیچ کاری جز تعویض کویل کولر گازی و یا لوله های مسی، نخواهید داشت.

آموزش تعمیر کولر گازی

۴) روشن نشدن کولر گازی اسپلیت

علت ۱: قعطی سیم برق می تواند یکی از دلایل اصلی باشد.

علت ۲: سوختن فیوز یا خرابی پریز برق ممکن است از علت های قعطی باشد.

۵) علت برفک زدن بعضی از قسمت های کولر گازی

اواپراتور وظیفه دارد که گرمای داخل اتاق را به بیرون از اتاق  منتقل کند. در همین بین به خاطر فرایندی که برای این کار انجام می دهد تا بتواند هم هوا را به بیرون منتقل کند و هم اتاق را گرم کند، ممکن است دچار مشکل شده و برفک بزند.

علت ۱: در صورت عدم جذب انرژی گرما به وسیله مبرد و اواپراتور، همه چیز به اشتباه پیش می رود.

علت ۲: کثیفی کویل ها هم یکی از مهم ترین دلایل می باشد.با گذشت زمان، کویل اواپراتور سیستم شما پوشیده از گرد و غبار، خاک ، آلودگی و موارد دیگر می شود. این مانع از آن می شود که جریان هوای مورد نیاز برای حرکت مناسب گرما را بدست آورد.

علت ۳: بسته بودن مسیر رفت و آمد هوا

علت ۴: کمبود گاز برودتی کولر گازی

راه حل: ابتدا شما باید کولر خود را خاموش کنید و برای جلوگیری از هزینه بیشتر با متخصصین تعمیرکار تماس بگیرید.

۶) سروصدای زیاد از یونیت داخلی کولر گازی

علت اول: زمانی که این فن یونیت داخلی نامتعادل، گردش داشته باشد، ممکن است صداهایی را ایجاد کند.

راه حل:تنها کافیست که فن را باز کرده و دوباره سر جای خود  قرار دهید.

علت دوم: علت دوم صدا در فن یونیت داخلی ، گرد و غبار و کثیفی هایی است که بر روی این فن قرار می گیرد.

راه حل: برای حل این مشکل فن را از جای خود خارج کنید تا بتوانید و گرد و غبار و کثیفی را از روی آن از بین ببرید.