انواع صفحه نمایش تلویزیون

انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون ؛ در این پست قصد معرفی انواع کیفیت صفحه نمایش تلویزیون را داریم، پارامترهای مختلفی در کیفیت تصویر و وضوح نمایشگر تاثیر گذارند که کیفیت بالاتر هر یک از آن ها سبب می شود صحنه هایی واقعی تر و با کیفیت بالاتر را مشاهده کنید.

سرعت رفرش تصویر، میزان روشنایی نمایشگر، سطح کنتراست، وضوح رنگ ها و مجموعه ای دیگر از ویژگی ها در کیفیت تصویر به نمایش در آمده تاثیر گذار هستند. واژه ی رزولوشن را احتمالا هنگام خرید تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و یا هر وسیله ی دیگری که دارای نمایشگر باشد، زیاد می شنوید.

اما رزولوشن چیست؟ و اعداد ارقامی که به هر یک از کیفیت های تصویر نسبت داده شده است به چه معناست؟ ما در این مقاله به تمامی این ایتم ها میپردازیم.

رزولوشن چیست؟ 

رزولوشن یا تفکیک پذیری، به تعداد پیکسل‌هایی  گفته می‌شود که در دو بعد افقی و عمودی نمایش داده می‌شوند. پیکسل‌ها، کوچک‌ترین بخش تصاویر هستند که با کنار هم قرارگرفتن آن‌‌ها،پردازش تصاویر انجام می‌شود. هرچقدر این اعداد بیشتر باشند، تعداد پیکسل‌های بیشتری در صفحه نمایش جای‌ گرفته و در نتیجه تصویر با کیفیت‌تری نمایش داده می‌شود.

پیکسل چیست؟ 

پیکسل، کوچک‌ترین واحد تشکیل‌ دهنده تصویر دیجیتال است. هر پیکسل معمولا مانند یک بلوک مربعی شکل برروی نمایشگر است . درست همانند یک ساختمان، که می‌توان آجرهای آن را به منزله پیکسل در نظر گرفت.تعداد پیکسل‌هایی که در تصویر وجود دارد نشان می‌دهد که وضوح تصویر و روشنی آن در دستگاه‌های دو بعدی مانند تلویزیون، مانیتور و … چقدر است. هر چه تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد، تصاویر با کیفیت و وضوح بیشتری ارائه می‌شوند. این خانه‌‌های مربعی بسیار کوچک را می‌توان به سختی تشخیص داد، برای تشخیص آن‌ها باید به تلویزیون خیلی نزدیک شد یا حتی با ذره‌بین به نمایشگر نگاه کرد.

 

LCD چیست؟

نمایشگرهای ال‌سی‌دی از دو لایه مواد شفاف تشکیل شده‌اند که قطبی شده و محکم به هم چسبیده‌اند. یکی از این لایه‌ها که به طور جداگانه با مواد پلیمری پوشیده شده است کریستال‌های مایع را نگه می‌دارد. کریستال‌های ال‌سی‌دی خودشان نور ندارند بلکه از یک منبع خارجی مثل لامپ‌های فلورسنت نور می‌گیرند.

ال سی دی رایج‌ترین نوع تلویزیون‌های موجود در بازار است و به دلیل تنوع قیمت و اندازه، میان کاربران محبوبیت خاصی دارد.

LEDچیست؟

تلویزیون های ال ای دی نسل بعد از تلویزیون های ال سی دی هستندکه تکنیک تابش نور متفاوتی دارند. همین مساله تفاوت‌های اساسی در کیفیت تصویر آن نسبت به ال‌سی‌دی ایجاد می‌کند. در تلویزیون‌های ال ای دی برای روشن کردن صفحه‌نمایش از دیودهای ساطع‌‌کننده نوردر قسمت پشت یا دورتادور آن استفاده می‌شود. با بهره‌گیری از این چراغ‌ها تصاویر مشکی طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و کنتراست آنها نیز بالاتر می‌رود.

OLED چیست؟

با ورود تلویزیون های او ال ای دی به بازار مسلما تلویزیون ال سی دی و حتی ال ای دی به فناوری‌های درجه دو تبدیل می‌شوند. این تلویزیون‌ها به نازکی یک ورق کاغذ هستند و چند صد گرم بیشتر وزن ندارند. صفحه‌نمایش این تلویزیون‌ها را مجموعه‌ای از پرده‌های نازک از جنس مواد آلی تشکیل می‌دهد که بین دو رسانا قرار گرفته‌اند.

صفحه نمایش تلویزیون پلاسما

امروزه برخی از تولیدکننده های تلویزیون های صفحه تخت از صفحه نمایش تلویزیون پلاسما استفاده می کنند. معمولاً برای تلویزیون هایی که ابعادی بیشتر از ۳۰ اینچ یا ۷۵ سانتی متر دارند، از صفحه نمایش پلاسما استفاده می گردد. صفحه نمایش تلویزیون پلاسما قابلیت پخش فیلم و تصاویر با روشنایی بالا دارد. دلیل نامگذاری صفحه نمایش پلاسما این است که در ساختار آن از سلول های کوچک گاز یونیزه استفاده می شود. با توجه به تحقیقات انجام شده صفحه نمایش پلاسما قابلیت تولید در ابعاد بزرگ را دارد. یکی از ویژگی های انواع صفحه نمایشگر پلاسما این است که می تواند در هر ثانیه ۶۰۰ بار تصویر را به روز آوری کند.

Full HD کیفیت تصویر

در تلویزیون‌‌هایی که مجهز به کیفیت تصویر فول اچ دی هستند، تصاویر و جزئیات، به شکل بسیار مطلوبی به نمایش گذاشته می‌شوند. این کیفیت تصویر، رزولوشنی معادل ۱۹۲۰ پیکسل به صورت افقی و ۱۰۸۰ پیکسل در جهت عمودی دارد.

  UHD یا ۴k کیفیت صفحه نمایش تلویزیون

این واره نخستین بار توسط توسط کمپانی سینمای دیجیتال عنوان شد. شرکت‌هایی متشکل از استودیوهای فیلم‌سازی که استاندارد تولید محتوا را تعیین می‌کند. رزولوشن استفاده شده برابر ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل، ۴ برابر رزولوشن قبلی تولید و ویرایش شده.

تعداد پیکسل‌های تصویر دراین صفحه نمایش  تلویزیون برابر با ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است. این اختلاف در پیکسل‌ها، به نسبت تصویر میان سینمای دیجیتال و تلویزیون‌های خانگی اشاره دارد.

تلویزیون هوشمند Smart TV

تلویزیون‌های هوشمند مانند تلفن‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس‌های آنلاین ویدیویی و شبکه‌های اجتماعی و غیره را دارند.

تلویزیون‌های هوشمند قادرند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دریافت یا ارسال کنند.

اصطلاح تلویزیون های هوشمند نخستین بار توسط سامسونگ معرفی شد، پس از آن ال‌جی و فیلیپس نیز آن را توسعه دادند.

تمام فلسفه هوشمندی در این است که شما را بیشتر پای تلویزیون بنشاند. در حقیقت، تلویزیون‌های هوشمند سعی می‌کنند دو دنیای برنامه‌های تلویزیونی و اینترنت را به یکدیگر پیوند دهند.

کلام اخر:

در صورت  نیاز شما عزیزان به متخصصین مجرب ، جهت تعمیر انواع لوازم الکترونیکی خود اعم از تلویزیون، کولر گازی ،یخچال، ماشین لباسشویی،ماشن ظرفشویی و…. گروه متخصصین مستر تعمیر چی در هفت روز هفته و ۲۴ساعت شبانه روز اماده خدمت رسانی به شما عزیزان  در محل زندگی تان می باشند.

برای ارتباط با ما میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

شماره دفتر مرکزی:۰۲۱۶۵۵۰۰۹۳۰

یا با شماره موبایل های:۰۹۱۲۸۶۵۲۹۲۱،۰۹۳۹۹۵۱۱۶۸۷،۰۹۰۲۳۰۹۴۴۳۰،۰۹۰۲۲۳۰۹۴۴۲۰

تماس حاصل فرمایید.

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • Wow, fantastic weblog format! How lengthy have you been running
    a blog for? you make blogging look easy. The full glance of your website is great, let alone the content!

    You can see similar here sklep online

    پاسخ
  • Hey there! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.
    If you know of any please share. Many thanks!

    You can read similar text here: E-commerce

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.