تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی |تأثیر نوسان برق بر لوازم خانگی

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی
تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

 

قطع برق یا خاموشی می تواند مشکلات عمده ای را در خانه و مشاغل ایجاد کند.از دست دادن داده ها ، بهره وری ، امنیت و حتی سود می تواند عواقب آن باشد.اما علاوه بر ناراحتی های مرتبط ، قطع شدن برق می تواند تجهیزات الکتریکی حساس را نیز در معرض خطر قرار دهد و از آنجا که قطع شدن برق اجتناب ناپذیر است ، هر مصرف کننده باید درک کند که لوازم خانگی و اداری برای جلوگیری از آسیب دیدن مدار به حفاظت نیاز دارند ، بنابرایم همه باید بیاموزند که چگونه هنگام قطع برق از وسایل الکتریکی خود محافظت کنند.

نوسان برق چیست؟

جریان برق دارای فاکتورهای مشخص و استانداردی در سراسر یک کشور است که تمامی لوازم خانگی در مصرف، تابع این شاخصه‌ها هستند.

اگر بخواهیم ایران را به عنوان مثال در نظر بگیریم جریان ۲۲۰ولت با شدت جریان  ۵۰هرتز جریان برق استاندارد محسوب می‌شود. پس تمامی لوازم خانگی اعم از یخچال، کولر آبی و گازی، تلوزیون، کامپیوتر و … باید برای داشتن کارایی صحیح در ایران مطابق این استاندارد طراحی شوند.

این مقدار جریان باید همواره ثابت بماند. اما همیشه موانعی وجود دارد که باعث افت مقدار جریان و یا افزایش آن می‌شود. یعنی همان چیزی که نوسان برق نامیده می‌شود.

 

نحوه جلوگیری از خسارت ناشی از قطع و نوسانات برق

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که رعد و برق زیادی دارد شما می‌توانید از سرج ارستر یا برق‌گیر استفاده کنید. معمولاً از برق‌گیر برای محافظت از سوختن لوازم برقی ناشی از ولتاژ زیاد ناشی از عوامل خارجی یا تغییر جریانات داخلی استفاده می‌شود. برق‌گیر جریان های موجود در وسایل برقی را به زمین وصل می‌کند و در نتیجه جریان اضافه به زمین انتقال داده می‌شود.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی
تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

برای محافظت از لوازم برقی موقع قطعی برق چه کاری انجام بدیم؟

۱-جدا کردن لوازم برقی خانه از پریز برق  :فرض کنید میخواهید چند روز در خانه نباشید. پیشنهاد می‌کنیم در این چند روز، لوازم خانگی مثل تلویزیون که نیاز اتصال به برق ندارند را از پریز بکشید. این کار باعث میشه در صورت قطعی برق آسیبی به دستگاه‌های شما وارد نشه. البته لازمه که این نکته رو بهتون اعلام کنیم، لوازم برقی مثل یخچال و فریزر که مدام در حال کار کردن هستند را نباید از برق بکشیم.

۲- راحت ترین و ارزان ترین راه جلوگیری از سوختن وسایل برقی با محافظ برق:

تا جایی که امکان دارد برای وسایل برقی خود محافظ بخرید تا خسارت ناشی از قطع برق را به حداقل برسانید. این ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه حل برای جلوگیری از سوختن وسایل برقی شماست. این محافظ‌ها مجهز به فیوز هستند که در صورت اختلالات برقی (ولتاژ بیش از حد، قطع برق و …) از وسایل برقی شما محافظت می‌کند؛ اما لازم به ذکر است که نمی‌توان تمام وسایل برقی از جمله لامپ‌ها را از خطر سوختن در هنگام نوسان برق نجات داد.

GFCIبا کمک – محافظت از لوازم برقی

دربسیاری از کشور ها در حمام و اشپزخانه از این نوع محافظ استفاده میشود .

این دستگاه دارای دکمه های مشکی و قرمز است که جریان برق داخلی و خارجی را برای هر سوکت تنظم میکند و اگر جریان برق بیش از حد مجاز تعیین شده باشد برق را قطع میکند تا از سوختن دستگاه شما جلوگیری شود.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی
تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی
UPS-محافظت از لوازم برقی با کمک

دستگاه یو.پی.اس یک باتری یدکی دارد که در صورت قطعی برق از آن استفاده می‌کند تا بتوانید بدون قطعی ناگهانی جریان برق، وسایل الکتریکی و الکترونیکی خود را خاموش کرده یا از پریز بکشید. جالب است بدانید یو.پی.اس بیشتر برای محافظت از کامپیوترهای رومیزی (لپ‌تاپ‌ها) در برابر قطعی ناگهانی برق استفاده می‌شود. به این ترتیب شما فرصت کافی برای کشیدن سیم‌های برقی را دارید.

-ترانس استابلایزر:این دستگاه  در بازار با نام های دیگری هم مانند ترانس افزاینده یا ترانس اتومات ویا دستگاه تنظیم کننده ولتاز هم نیز در حال عرضه می باشد .

کار  اصلی این دستگاه که استابلایزر نام دارد  یکسان کردن جریان برق در هنگام قطع و وصل شدن هست. در صورتی که تغییر ناگهانی و شدیدی در ولتاژ جریان برق به وجود بیاد، استابلایزر جریان برق رو قطع نمی‌کنه و دستگاه رو خاموش نمیکنه بلکه به صورت اتوماتیک جریان برق رو تثبیت میکنهبا این کار از وارد شدن شوک به دستگاه جلوگیری میشه.

لازم به ذکر است که اگر ولتاژ از محدوده‌ای بیشتر بشه، این دستگاه به صورت اتوماتیک جریان برق رو قطع می‌کنه تا آسیبی به لوازم خانگی شما وارد نشه. جعبه فیوز رو میتونید برای همه وسایل برقی خونه‌اتون استفاده کنید. البته استابلایزر نوع جدید همین موضوع هست.

بدون صرف هیچ هزینه‌ای از سوختن لوازم برقی خود جلوگیری کنید

بهترین روش مقابله با سوختن لوازم برقی این است که هر موقع که از این لوازم استفاده نمی‌کنید آنها را از پریز برق جدا کنید. نوسان برق نمی‌تواند به دستگاه‌هایی که به برق وصل نشده‌اند آسیب برساند و این حرکت هوشمندانه‌ای برای صرفه‌جویی در انرژی و حفظ ایمنی است.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

 

کلام اخر:

در صورت  نیاز شما عزیزان به متخصصین مجرب ، جهت تعمیر انواع لوازم الکترونیکی خود اعم از تلویزیون، کولر گازی ،یخچال، ماشین لباسشویی،ماشن ظرفشویی و…. گروه متخصصین مستر تعمیر چی در هفت روز هفته و ۲۴ساعت شبانه روز اماده خدمت رسانی به شما عزیزان  در محل زندگی تان می باشند.

برای ارتباط با ما میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید:

شماره دفتر مرکزی:۰۲۱۶۵۵۰۰۹۳۰

یا با شماره موبایل های:۰۹۱۲۸۶۵۲۹۲۱،۰۹۳۹۹۵۱۱۶۸۷،۰۹۰۲۳۰۹۴۴۳۰،۰۹۰۲۲۳۰۹۴۴۲۰

تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.